Mitjans Aeris dels Bombers de la Generalitat de Catalunya

Fa ja bastant temps que segueixo els mitjans aeris de la Generalitat de Catalunya i hi ha un cos que és el clar dominant en quant a nombre d’aeronaus i inversió, que és el cos de Bombers. Entre els seus mitjans permanents i els de la campanya d’estiu poden arribar a tindre fins a 25 aeronaus pròpies més quatre avions més que el ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació posa a disposició del cos els mesos d’estiu. En aquest article us vull explicar una mica com identificar-los i distingir-los entre si per si els veieu durant la campanya.

Comencem parlant com estan distribuïdes les bases: La Generalitat les reparteix per tot el territori seguint les recomanacions dels experts i les estadístiques d’incendis forestals d’anys anteriors i queden de la següent manera:

En taronja els helicòpters de rescat, en vermell els de comandament, els de color blau els d’extinció i en groc els avions AVA, tant els de la Generalitat com els del Ministeri.

Com podeu veure cada aparell te una numeració segons la regió d’emergències que serveixen i la funció que tenen. Aquesta és la numeració que podeu veure pintada al lateral o cua de la aeronau i és el que us pot donar més informació si el veieu actuant. És un sistema de dos xifres que funciona de la següent manera:

Primera xifra LocalitzacióSegona xifraFunció
1 Catalunya Central0Comandament
2 Girona1/2Bombarder
3 Lleida
4 Metropolitana Nord
5 Metropolitana Sud
6 Tarragona
7 Terres de l’Ebre
0* GRAE/Coordinació sala Central
Numeracions Helicòpters
Primera xifraAeronauSegona xifraTipus d’avió
8AVA1/3Amfibi
2/4/6Càrrega Terrestre
Numeracions avions Generalitat
Primera lletraTipus d’avióSegona lletraTipus aeronau
AAmfibiZAVA
TCàrrega Terrestre
Numeracions avions Ministeri

Helicòpters de Rescat/Coordinació sala Central

Començarem parlant dels helicòpters que no varien amb la campanya d’estiu, els de rescat dels GRAE i que també es fan servir per la coordinació dels mitjans aeris en els incendis més grans. Són activats des de la sala central i son fàcilment reconeixibles per que porten un zero com a primera xifra dibuixada. Són els següents efectius:

50.01 EC-IFU, un Airbus Helicopters H135 P2 ara mateix basat a Sabadell i propietat de la Generalitat

50.02 EC-IQZ també un Airbus Helicopters H135 P2 també propietat de la Generalitat i ara mateix amb base a Olot. A la foto encara porta l’antiga numeració

50.03 EC-JIM, un Bell 412 operat per Pegasus i ara amb base a Sabadell també. Li diuen “autobus” per les grans dimensions que té, resulta que és una evolució dels UH-1 Huey que operaven a la guerra del Vietnam.

50.04 EC-NOT, la última adquisició del departament, un Bell 429 amb base entre La Seu d’Urgell i Tírvia. Segons els efectius que l’han provat és un fantàstic helicòpter, robust i molt ràpid quan cal.

Helicòpters de comandament campanya forestal

Començant amb els efectius de la campanya forestal d’estiu trobem els helicòpters de comandament que serveixen per que el cap de la sala de la regió d’emergències corresponent es pugui desplaçar i coordinar des de l’aire els efectius que estiguin actuant en un incendi forestal. En trobem 6 repartits per Catalunya, un per regió excepte per terres de l’Ebre que fan servir el de Reus. Són reconeixibles per que no porten cistell lateral pel bamby ni suport ventral i la numeració acaba per zero o u. A les fotos podem veure el de la regió de Lleida (50.30) i el de la Regió Metropolitana Nord (50.40).

Helicòpters bombarders campanya forestal

Potser una de les peces més importants de la campanya forestal d’estiu són els helicòpters bombarders. Amb els seus bambys (la bossa que penja) o dipòsits ventrals permeten la càrrega i descàrrega d’aigua rapida i precisa sobre focus de foc que poden ser molt difícils d’accedir per els equips terrestres. Sovint són activats sense l’helicòpter de comandament i també fan funcions d’observació des de l’aire, però no poden donar ordres com els de comandament. Són fàcilment reconeixibles pel cistell on porten el bamby o el diposit central, a més de que la numeració del fusellatge acaba en u o dos. A les fotos podeu veure el de la regió Terres de l’Ebre (50.71), el de la Metropolitana Nord (50.41), el de regió Catalunya central (50.11) i el de Lleida (50.31). També us en poso un d’Eliance (EC-KRQ) que fan servir per entrenar amb el Bamby, però que no és de la campanya forestal.

Avions de Vigilància i Atac (AVA)

Un altre recurs que tenen els Bombers son els Avions de Vigilància i Atac, uns aparells àgils i ràpids de primera resposta quan es produeix un incendi forestal. Es caracteritzen per ser els primers en arribar als incendis moltes vegades (depenent de com de lluny tinguin la base clar) i per ser capaços de llençar fins a 3100 litres d’aigua i retardant de flames de manera molt precisa sobre el foc. A Catalunya hi tenim els de Bombers de la Generalitat però també del Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació.

Els de la Generalitat de Catalunya, basats a Sabadell (50.81/50.83), Òdena (50.84/50.86) i Alguaire (50.82), son tots del model Air Tractor AT-802, i els de Sabadell són amfibis mentre que els altres son de càrrega a terra. Són fàcilment reconeixibles per ser tot grocs amb els logos de Bombers i la Generalitat i podeu diferenciar els amfibis dels terrestres per la presència dels grans flotadors sota el fusellatge. Aquests flotadors els permeten carregar aigua amb gran rapidesa a pantans o al mar.

Els avions del ministeri que tenen bases a Catalunya estan repartits entre Reus (AZ0/AZ1) i Empuriabrava (TZ6/TZ7) i es poden diferenciar dels de la Generalitat per les decoracions blaves i el sistema de numeració completament diferent. De moment han sigut sempre Air Tractors AT-802A però es possible que per aquesta campanya entrin uns Trush 701A. Els de Reus són amfibis i els d’Empuriabrava són de càrrega terrestre.

Vídeo d’una actuació dels AVA en un incendi a Collserola

L’últim recurs: Els Canadair CL-215T/CL-415 del 43 grup de l’Exèrcit de l’Aire

Quan les coses van molt maldades en un incendi de grans dimensions i els Bombers no li poden fer front per si mateixos, sempre tenen la possibilitat de contactar amb el govern central i demanar l’ajuda dels enormes Canadair CL-415 del 43 grup “Corsarios” de l’Exèrcit de l’Aire. Aquests avions tenen una capacitat de llançar més de 6000 litres d’aigua mes 700 litres d’espuma retardant i tenen bases repartides per tot Espanya; les que normalment serveixen Catalunya son Saragossa i Pollença. Se’ls reconeix fàcilment per la mida molt més gran del que estem acostumats i la seva decoració groga i taronja.

I fins aquí aquest article sobre els mitjans aeris dels Bombers de la Generalitat i demés recursos que tenim per la campanya forestal d’estiu. Espero que hàgiu après alguna cosa avui i us serveixi per identificar les aeronaus que possiblement veureu aquest estiu. També vull agrair a en Víctor, l’Ignasi i la resta de Bombers de la Generalitat que m’han ajudat a recopilar informació, sou molt grans!

Si t’agrada que faig sempre em pots ajudar amb una donació a ko-fi!