L’Aeroport de Reus (LERS/RES)

Després de bastant de temps sense fer cap fil sobre les infraestructures aeroportuàries de Catalunya ara és el torn de l’Aeroport de Reus, antiga base militar i actualment el segon aeroport amb més transit comercial de Catalunya. Comencem!

INSTAL·LACIONS: L’aeroport consta d’una pista de 2459 metres amb orientació 25/07 (com les del Prat), una sola terminal i una torre de control. Consta de diferents plataformes per aviació general i comercial i diversos hangars com el de l’aeroclub de Reus i el de Salvament Marítim, que en parlarem més tard.

HISTÒRIA: Desde 1913 l’ajuntament de Reus impulsava petites festes aeronàutiques en veure l’èxit que aquestes tenien arreu d’Espanya, on normalment participava un sol avió. Aquestes activitats van entusiasmar el públic de Reus i en concret als fundadors de l’Aeroclub de Reus, que el 1935 van fundar l’Aeroclub i es van animar a comprar un terrenys per establir-hi un aeroport.

Quan la zona ja estava triada i l’avantprojecte en marxa va esclatar la Guerra Civil i els plans van quedar paralitzats.  L’aviació republicana es va adonar del potencial de la zona per establir-hi una fàbrica d’avions lluny del front de la guerra i a l’octubre de 1936 s’hi va instal·lar CASA, el reconegut fabricant espanyol. Es calcula que en aquesta factoria s’hi va construir una quarta part dels Polikarpov I-15 “Chatos” de la República.

Per el seu pes estratègic, el govern republicà va voler ampliar la base aèria en diferents ocasions, primer construint un hangar de disseny rus que encara segueix en peu avui en dia, i després millorant la pista. Durant la guerra va ser bombardejat nombroses vegades i finalment capturat pel bàndol franquista el 15 de gener de 1939.

El govern franquista va mantindre la base militar i la va ampliar, primer assignant-la com a base del XXIII regiment mixt de Caça i després establint una escola de Caça, on entrenaven els millors pilots del règim a bord dels Masserchmitt Bf-109. Els tallers de la base també van continuar oberts i treballant per l’exèrcit de l’aire.  La base es va mantenir així fins l’any 1958, que es van reorganitzar moltes unitats de l’Eda.

Després tornarem a la part militar, però també cal parlar de la part civil, ja que l’any 1948 l’aeroclub de Reus va reprendre l’activitat amb força, creant una escola de pilots i convertint-se en parada obligada de les competicions aeronàutiques que es van posar de moda a l’època. També s’hi van celebrar festivals aeris i competicions d’acrobàcia.

En aquesta època es van millorar molt les instal·lacions amb la construcció d’una pista de terra compactada de 2200 metres de llargada principalment pensada per les aeronaus militars, però es van adonar que això permetria l’aterratge d’aeronaus comercials molt més grans així que el 1957 es va obrir l’aeroport al trànsit comercial nacional i al 1958 Aviaco va començar a operar la ruta Madrid-Reus. Al 1965 aprofitant el boom de turisme de la Costa Daurada, arribarien els primers vols charters amb turistes d’arreu d’Europa.

Durant aquesta era de creixement comercial l’activitat militar no va parar. L’exèrcit de l’Aire continuava operant la base i fins i tot va rebre la visita de diverses aeronaus militars americanes com per exemple 12 Lockheed P2V-7 Neptune com el de la foto. També la base servia de centre neuràlgic de les maniobres que feia la US Navy davant del litoral català de tant en tant.

Al 1967 l’Exèrcit de l’Aire va establir la Escola de Suboficials a Reus, que va ser un important centre d’ensenyament aeronàutic a nivell nacional. Fins al seu tancament l’any 1994 es calcula que hi van passar un  6400 alumnes, que es van entrenar amb els coneguts Dornier Do-27, North American T-6 Texan i AISA 1-115 

Els anys 70 i 80 també van ser una época d’expansió per l’aeroport, amb la construcció i ampliació gairebé immediata de l’edifici de la terminal entre els anys 1974 i 1988. El numero de passatgers augmentava mentre que el nombre d’operacions militars es mantenia constant. Des de l’any 1973 el ministeri de Defensa enviava cada any Canadairs Cl-215 de lluita contra incendis durant la campanya d’estiu. També van arribar els CASA C-101 Aviojet per els alumnes de l’Escola de Suboficials

A la dècada dels 90 el trànsit aeri militar es va estancar i va anar baixant, permetent que el trànsit comercial creixés. L’any 1992 s’hi va fer una important fira aeronàutica, la Airex 92. Van vindre avions d’arreu del mon, militars i civils. Però tot i això el trànsit militar no va millorar i coincidint amb la creació de la Academia General del Aire a Murcia la escola de suboficials va tancar l’any 1992 i els militars van abandonar les instal·lacions l’any 1998.

Els 90 va ser una època complicada en certs aspectes, no només per el tancament de la base militar. El 20 de Juliol de 1996 ETA va cometre un atemptat dins de la terminal de l’aeroport on 33 persones van resultar ferides de diferent gravetat, la majoria treballadors de l’aeroport i turistes britànics que acabaven d’arribar en un vol xàrter. Tot i que van esclatar dues bombes més a Salou i Cambrils, per sort no va caldre lamentar cap víctima mortal

L’entrada a la dècada dels 2000 es va veure marcada per el naixement de les companyies baix cost i una important pugna entre Girona i Reus per ser el segon aeroport de Catalunya. De la ma de touroperadors i xàrters turístics els números de passatgers van créixer exponencialment any rere any superant el milió de passatgers l’any 2004. També a destacar l’apertura de l’escola de pilots CESDA, centre adscrit a la Universitat Rovira i Virgili i un dels primers del país en oferir el grau universitari en aviació.

També entre 2005 i 2020 es construïa una terminal molt més adequada als volums de passatgers que s’estaven assolint. Companyies com Ryanair, Jet2 i TUI  apostaven amb força per l’aeroport de Reus arribant a sobrepassar els 1,7 milions el 2009. Després, amb les turbulències que sempre rodegen les companyies baix cost, els passatgers van tornar a caure fins al milió l’any 2019

Després ja sabeu el cop que es va emportar l’aviació mundial amb el Covid. Sembla que aquest estiu de l’any 2021 s’han reprès bastantes rutes i fins i tot se’n han obert de noves com la de Binter Canaries, però els números encara queden molt lluny dels de 2019

En l’actualitat, apart dels vols comercials que ja hem parlat, Reus continua sent el centre d’operacions de l’aeroclub de Reus i de l’escola CESDA. També és una base permanent de un dels helicòpters Helimer de Salvament Marítim i cada estiu també es base dels avions contra incendis que el Govern d’Espanya envia, des d’aquest any dos Avions de Vigilància i Atac del tipus Air Tractor. Per últim, també es base dels helicòpters que serveixen les plataformes petrolíferes Casablanca i Castor, servei operat per Babcock- Inaer.

I quin és el futur d’aquesta infraestructura? Doncs pel que tinc entès ara la prioritat és recuperar el trànsit comercial, ja que la inversió en la nova terminal ja està feta. Estic segur que CESDA també continuarà operant però em preocupa que diversos seguidors s’han queixat que poc a poc estan restingint el trànsit d’aviació general en aquest aeroport, així que veurem que fan els socis de l’Aeroclub de Reus

També cal tindre en compte els plans que hi ha per interconnectar amb trens d’alta velocitat Reus amb Barcelona per descongestionar l’aeroport del Prat. Sincerament no se que esperar dels plans del govern central amb les infraestructures aeroportuàries catalanes. Tandebó siguin certs els plans i veiem un augment de trànsit i interconexió entre els aeroports.

Per acabar, comentar algunes curiositats sobre aquest aeroport. Un o dos cops al més venen a fer maniobres a Reus dos McDonell-Douglas F-18 Hornet de l’Ala 15 de l’Exèrcit de l’Aire amb base a Saragossa. Crec que ho fan allà i no a una altra banda per el passat de base aèria de l’aeroport.

També m’han explicat que va ser una de les primeres bases de mitjans aeris contra-incendis de Catalunya. Als anys 90 hi va vindre un Douglas DC-6 de la companyia canadenca Conair contractat per la Generalitat, i va operar des d’allà tot l’estiu. Després s’ha mantingut com a base primer de Canadair CL-215 i després d’Air Tractor fins avui en dia.

Per últim informació pels spotters i aerotranstornats. Em diuen que aquests dos punts són els millors per anar a fer fots i mirar avions. Al de la capçalera 25 s’hi arriba des de la carretera TV-7211 i el de la capçalera 07 des de l’antiga carretera de l’aeroport. Espero que us serveixi!

En fi, espero que us hagi agradat el fil i que hagueu aprés quelcom nou. La veritat és que ha sigut un fil dur de rosegar però molt interessant! Si valoreu positivament la meva feina us animo a que passeu per la botiga de Trànsit Aeri de Catalunya, cada petita compra ajuda!!

https://ko-fi.com/transitaericatalunya/shop