Mitjans Aeris del Servei Català del Trànsit

El Servei Català del Trànsit conta amb certs mitjans aeris per ajudar en la tasca de vigilància i monitoratge del trànsit viari de Catalunya. En aquest article us explicaré breument en que es basa la seva feina i com podreu identificar a simple vista els seus helicòpters i avions.

En l’actualitat el SCT disposa de tres aeronaus per complementar les càmeres i d’altres eines d’alerta que l’agencia té repartides per tot el territori. Ara mateix són dos helicòpters i un avió lleuger, i almenys un d’ells s’enlaira cada dia de la setmana (sempre que ho permeti la meteorologia) a assessorar al Centre d’Informació Viaria de Catalunya des de l’alçada.

Vídeo gravat des de l’helicòpter bimotor EC-KAF “Transit07”

Estan repartits en dues bases: l’aeroport de Sabadell i l’heliport de l’Autoritat Portuària de Barcelona. Això permet una resposta més ràpida tant dins com fora de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, ja que així es poden repartir els recursos de manera més eficient tant en cas de patrulla habitual com en cas de sortida d’Emergència. Les aeronaus estan repartides de la següent manera:

A l’Aeroport de Sabadell hi tenim l’avio lleuger bimotor amb indicatiu “Trànsit81”. Per les seves característiques és perfecte per cobrir grans trams de les principals carreteres del país i avisar quan es veu algun tipus de retenció.Per la seva gran autonomia en un sol vol pot arribar a cobrir molt més terreny que els helicòpters però a la vegada no pot fer vol estacionari en quan es detecta un problema. Aquesta posició la solen cobrir un pilot i un operador de sistemes a la part posterior de la aeronau i volen un una Vulcanair P-68 Observer II de la companyia amb base a Sabadell Infinit Air. Fent aquestes funcions em vist la EC-IOP, EC-LOA i EC-JNH que acostumen a portar un logotip del SCT. Com a curiositat, aquestes son les úniques aeronaus d’ala fixa que poden aterrar a Sabadell després de l’ocàs, ja que són considerades “aeronaus d’estat” i tenen carta operacional per aterrar fora de l’horari d’operació de l’aeroport.

Vídeo gravat des de un dels Avions

També a Sabadell tenim l’helicòpter monomotor amb indicatiu “Transit04”. La seva missió és fer una vigilància més exhaustiva als punts més crítics de la xarxa viària. És el recurs perfecte en cas de necessitar una aeronau d’activació ràpida en cas d’incident greu o per cobrir una eventualitat com podria ser una operació sortida d’un pont o unes vacances. La posició es coberta per un helicòpter Eurocopter AS350 B-2 amb matrícula EC-FOQ, que conta amb una potent càmera que a més d’enregistrar imatges es capaç de transmetre-les i geolocalitzar-les amb coordenades GPS. La tripulació la composen un pilot i un operador de càmera, que també pot ser un Mosso d’Esquadra de la divisió de Trànsit. L’helicòpter és fàcilment reconeixible per els grans logos i la cua taronja amb fusellatge blau.

Helicòpter Monomotor del SCT EC-FOQ

Finalment a l’Heliport del Port de Barcelona hi tenim un helicòpter bimotor amb l’indicatiu “Transit07”. És un recurs molt valuós per que al ser bimotor pot ser activat ràpidament per un incident que hagi passat a Barcelona ciutat, ja que és l’única de les tres aeronaus que pot fer un vol estàtic sobre la ciutat legalment. De fet, sol ser activat pels Mossos també en cas de manifestacions degut a la proximitat de l’heliport al centre de la ciutati per la possibilitat d’operar les 24h del dia. Sol cobrir aquesta posició com a “Helix07” fins que l’helicòpter titular dels Mossos, l’EC-KYJ arriba sobre la ciutat com a “Helix01”. Aquesta posició actualment està coberta per un Eurocopter AS355 F2 Ecureuil amb matricula EC-KAF (a vegades també pot ser l’EC-JYJ)i te les mateixes capacitats d’enregistrament d’imatges que el “Transit04” amb una càmera externa de gran potencia i amb capacitat de geolocalització. La tripulació son un pilot i un operador de càmera, que també pot ser un Mosso. És fàcilment reconeixible per els logos de trànsit i la cua taronja amb el fusellatge blau.

Hi ha un parell de coses d’aquest servei que m’han semblat curioses. La primera és que els dies que es preveu una càrrega de trànsit viari important com podria ser una operació sortida d’un pont o vacances les tres aeronaus poden sortir simultàniament repartint-se el territori en tres parts iguals, així que no és molt normal veure’ls junts. La segona és que com ja he dit, l’operador de càmera dels helicòpters pot ser substiuït per un Mosso d’Esquadra de la divisió de Trànsit. Quan es fa això l’helicòpter guanya la capacitat de poder sancionar a l’acte si es detecta una infracció des de l’aire, i val a dir que la càmera és molt potent, així que es poden multar conductors que estiguin fent infraccions com utilitzar el telèfon mòbil al volant o condueixin de manera temerària. En aquests dos vídeos (un pel antiquats) ens expliquen bastant be totes aquestes funcions

Per anar acabant, espero que us hagi agradat l’article i que em feu saber si en voleu més. Jo intentaré anar traient cada poc temps un article semblant amb les diferents agències que tenen mitjans aeris a Catalunya. També vull aprofitar per suggerir-vos que si us agrada la feina que faig sempre em podeu convidar a un cafè omplint el formulari d’aquí baix. Gràcies i salut!

Article d’interés

http://www.gencat.cat/transit/winfotransit/infotransit.gencat.cat/ca/infotransit-13/seccions/parada-amb/la-gestio-viaria-aeria.html