Aeroport de Sabadell (QSA/LELL) Part 1

Pel gran èxit del fil a twitter de l’aeroport de La Seu d’Urgell m’he decidit a fer un article sobre l’aeroport de Sabadell. Està ubicat al Vallès Occidental entre Badia del Vallès, Sabadell i Sant Quirze i és propietat d’Aena i operat per Enaire i Ferronats.

Té una pista de 900+150m de llargada amb orientació 13/31 envoltada per tres plataformes i nombrosos hangars que ocupen aeroclubs, escoles i centres de manteniment d’avions i helicòpters

És, juntament amb Cuatro Vientos, l’aeroport més important d’Espanya en operacions d’Aviació General. De fet, ara amb el Covid és el quart aeroport amb més operacions d’Espanya, darrere de Madrid, Barcelona i Gran Canaria. Durant l’any 2020 ha tingut 40650 operacions

Això és gran part degut als aeroclubs, escoles i organismes oficials que tenen base allà, però hi ha un clar protagonista que és l’Aeroclub de Barcelona – Sabadell , el més gran d’Espanya amb diferència i el tercer d’Europa. Entre els socis i l’escola fan el gruix de les operacions.

Altres grans contribuïdors al trànsit són la potentíssima escola EAS Barcelona i l’Aerolink Flight academy, juntament amb altres escoles més petites i companyies de lloguer com Gavina, Aeroclub de Catalunya, Belgavia o Dream Flyers

També visiten sovint l’aeroport escoles que no tenen base allà com la Baltic Aviation School amb base a Lleida o CESDA amb base a Reus. També hi he vist avions d’escoles de la resta de l’estat espanyol, França i Itàlia.

Sabadell també és el quarter general de gran part dels mitjans aeris de la Generalitat de Catalunya. Hi tenen base allà helicòpters i avions de Bombers, l’helicòpter de Mossos, un helicòpter i diversos avions del Servei Català del Trànsit

Els helicòpters i avions dels Agents Rurals i hi van a passar manteniment els helicòpters del Sistema d’Emergències Mèdiques i els avions de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya. És una peça crítica de la infraestructura bàsica de Catalunya.

A més, és una font de feina i riquesa pel país. Nombrosos clients internacionals venen a passar el manteniment de les seves aeronaus a un dels nombrosos hangars de manteniment com poden ser Eliance, Heliswiss Iberica, Futurhangars, Avintair o CFAC.

En aquest aeroport també hi trobem una organització molt especial, la Fundació Parc Aeronàutic de Catalunya, que té una important col·lecció d’avions d’època restaurats en condició de vol i que estan preparant un petit museu dins del propi aeroport.

Cal dir que Sabadell ha sigut destí i lloc de pas de moltes aeronaus d’origen nacional com els helicòpters de Policia Nacional, Guàrdia Civil i de l’exèrcit així com d’origen internacional, que hi feien escala o eren emmagatzemades allà.

Però per les característiques de l’aeroport, anxovat entre diferents poblacions i varies autopistes, fa que tingui una forta oposició entre els veïns de la zona. Els procediments ja estan adaptats per molestar menys:

El circuit visual es fa a uns 1500 peus sobre el terreny en comptes dels 1000 habituals, fent que les aproximacions siguin un pel mes difícils però reduint el soroll. Això sol causar confusió en els pilots d’aeronaus estrangeres.

També l’aeroport te limitada la operació a les hores de llum diürna, excepte per les aeronaus en servei oficial que tenen entrenament i autorització per operar-hi quan necessitin. Exemple de l’helicòpter dels Mossos sortint de nit:

Però Aena te altres plans sembla. Continua portant a terme les renovacions i ampliacions del pla director del 2009 (amb aparent retràs). Al 2015 va entrar en funcionament la nova terminal i torre, de 29 metres d’alçada i amb tres pisos i subterrani destinats a oficines.

I avui en dia encara s’està treballant en la construcció de nous hangars, com el de EAS, i en millores de seguretat i per la integració amb les poblacions adjacents com la instal·lació de sonòmetres pels voltants del camp.

Per últim, com a algú que hi ha estudiat durant anys, n’ha gaudit tantes vegades i a qui li agradaria treballar-hi, defenso que l’aeroport de Sabadell és una infraestructura imprescindible per Catalunya i que s’hi hauria de treballar a fons per millorar-lo.

En la meva opinió s’hauria de treballar per millorar-ne la capacitat i seguretat, treballant de la mà amb els ajuntaments propers per millorar l’acceptació i reduir les molèsties als veïns.

Properament vindrà la segona part d’aquest article on explicaré la història de com va aparèixer aquest aeroport i com ha arribat a la situació actual.

Enllaços d’interés

https://www.mitma.gob.es/areas-de-actividad/aviacion-civil/politicas-aeroportuarias/integracion-territorial-aeroportuaria/planes-directores/plan-director-del-aeropuerto-de-sabadell

https://ca.wikipedia.org/wiki/Aeroport_de_Sabadell

https://es.wikipedia.org/wiki/Aeropuerto_de_Sabadell

https://easbcn.com/ca/historia-del-aeroport-de-sabadell/